02 Julai 2008

PPKPM Perjuang Hak Peniaga

Laporan Sinar Harian (Rabu 2 julai 2008)
Oleh: Asmaliza Mansor

KAMPUNG BARU - Persatuan Peniaga dan Kebajikan Pasar Minggu (PPKPM) meminta agar pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memberikan hak yang sewajarnya kepada Pemilik Kedai dan Gerai di Pasar Minggu Kampung Baru.

Menurut Yang Dipertua PPKPM, Dr. Hosni Hussen Md Saat, peniaga disitu tidak menyatakan bahawa tanah itu milik mereka, tetapi mereka telah diberikan pemilikan kedai dan gerai.
Justeru katanya, peniaga berhak mendapatkan hak mereka setelah lebih 20 tahun menunggu dan PPKPM juga sudah menghantar memorundum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Putrajaya pada 20 Jun lalu untuk beliau meneliti membantu menyelesaikan masalah berkenaan.

"Sebelum ini kami telah diberikan notis oleh DBKL untuk mengosongkan premis perniagaan kerana pihak tersebut mendakwa tanah Pasar Minggu adalah miliknya, tetapi mengikut rekod masih masih menjadi milik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).
DBKL gagal mengemukankan sebarang bukti pembelian tanah yang didakwa telah berlaku pada tahun 1992," katanya ketika ditemui selepas Taklimat dan Bancian Pemilik Kedai dan Gerai Pasar Minggu yang diadakan Ahad lalu.

Dr. Hosni berkata PPKPM inginkan situasi menang-menang dan mereka bukan setinggan tetapi pemindahan Pekan Ahad, Jalan perkins serta mereka juga tidak menetang sebarang pembangunan yang ingin dijalankan oleh DBKL ke atas Pasar Minggu tersebut.

PPKPM juga telah melantik peguam dan menghantar writ saman menghalang DBKL melakukan sebarang tindakan terhadap Pasar Minggu Kampung Baru dan melaui perbincangan dengan Ketua Pengarah DBKL, peniaga yang telibat telah dijanjikan rumah Program Perumahan Rakyat (PPR) kepada yang layak.

"Kami minta DBKL berikan keutamaan kepada peniaga asal dan diberikan penempatan perniagaan sementara serta dipindahkan semulka disini apabila pembangunan yang dirancang telah siap dengan kadar sewa yang istimewa kerana kami merupakan peniaga asal di pasar minggu ini," jukatnya.

Tambahnya, pasar minggu tersebut sangat terkenal sebagai "Malay Town" dan pemilik serta penyewa harus mempertahankan, memperjuang dan bertanggungjawab terhadap hak masing-masing.

Beliau berkata, taklimat yang diadakan adalah bertujuan untuk menjelaskan kepada pemilik dan penyewa di pasar minggu itu mengenai kedudukan terkini pembangunannya. Katanya, selain daripada itu bancian pemilikan dan penduduk kedai dan gerai dilakukan untuk menyelesaikankan isu pemilikan Lot 25, Gerai Mara dan Gerai 100 tahun dan lain-lain serta menghantar senarai terkini yang lengkap kepada pihak DBKL.

"Saya berharap pemilik dan penyewa akan bersatu dan datang taklimat yang diadakan oleh persatuan pada setiap minggu supaya masalah ini akan segera diselesaikan," tegasnya.

Tiada ulasan: