29 Mei 2008

BERITA BERKAITAN PASAR MINGGU

ARTIKEL BERKAITAN KELUHAN PENDUDUK.


Keluhan peniaga Kg Baru kepada DBKL

Pusat perniagaan terawal Melayu yang pernah dibangunkan semula dan dirasmikan oleh Tunku Abdul Rahman pada 1967 bakal menyembah bumi selepas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengeluarkan notis merobohkan kawasan itu.Notis bertarikh 20 Mei lalu memberikan tempoh 30 hari kepada peniaga-peniaga supaya berpindah dan mengosongkan bangunan yang mereka duduki.Menurut tinjauan Malaysiakini semalam, tindakan DBKL ini mendatangkan kerisauan kepada peniaga yang bertahun-tahun berniaga di Lot 25 Kampung Baru kerana tiada pampasan dan premis perniagaan baru dijanjikan.Menurut peniaga songkok Mariana Sutan Muda, 73, perbuatan dewan itu tidak berpatutan kerana mereka tidak dimaklumkan tapak baru untuk berniaga.

Katanya, notis merobohkan lot tersebut (foto kiri) - meliputi kawasan-kawasan pasar minggu, gerai Mara, pusat kebudayaan PKNS dan deretan gerai makanan di Jalan Raja Muda Musa - yang disampaikan beberapa hari lalu juga tidak menyatakan jaminan pampasan.“Mak cik tidak menghalang pembangunan namun perlulah ada caranya dan sesuai. Kalau nak pindahkan anak ayam pun mesti ada kandangnya. Di mana kami akan dipindahkan juga tidak dicakapnya. Kedai sementara juga tidak diberi,” katanya.“Kami bukan minta banyak pun tapi biarlah ada duit yang diberi. Risau bila kami sendiri tidak diberi tahu untuk ke mana.”Peniaga kemudahan sewa khemah Hamzah Abdul Hamid, 61, tawaran DBKL tidak mencukupi kerana tiada tapak untuk berniaga disediakan dan rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) tidak cukup untuk mereka sekeluarga.“Sudah kira-kira 40 tahun saya tinggal di Kampung Baru. Saya tidak menolak pembangunan namun biarlah kami diberikan pampasan dan diberikan tempat untuk berniaga. Kami juga mahukan hak untuk kembali berniaga di tempat ini apabila ia telah dibangunkan nanti. Mahu ada hitam dan putih,” katanya.
“Rumah PPR itu juga tidak cukup untuk kami sekeluarga. Di mana nak letak barang-barang ini jika kami berpindah di rumah PPR itu nanti. Tempat untuk kami berniaga juga tidak disediakan dan jika boleh biarlah tempat itu strategik.“Mula-mula DBKL menyuruh kami pergi mengambil kunci (rumah PPR) tapi kami tidak pergi kerana ikut persatuan. Ini kerana kedai untuk berniaga tidak dapat. Seperti banyak contoh yang berlaku," tambahnya.Seorang pemilik kedai jahit, 30-an, yang enggan dikenali, tidak menolak kemajuan yang ingin dibawa DBKL tetapi beliau mahu memastikan dapat berniaga semula di situ selepas projek pembangunan tersebut dijalankan. “Pembangunan itu elok supaya pelancong ramai datang. Dan seelok-eloknya peninggalan sejarah itu dikekalkan. “Seharusnya ada perjanjian yang munasabah, adanya ganti rugi. Rundingan sepatutnya dibuat oleh pihak DBKL dengan pihak peniaga untuk mendengar luahan hati, bukan dengan melakukan bancian semata-mata," katanya. "Kami bukan duduk di sini setahun dua tapi bertahun-tahun. Mesti ada hitam putih menyatakan hak kami untuk kembali berniaga di sini."

Peniaga kedai runcit bersebelahan tapak pasar minggu, Ahmad Saad, 50 (foto kiri), tidak berpuas hati dengan tindakan DBKL menghantar notis akan merobohkan premisnya di situ."Saya berniaga di sini selama 26 tahun. DBKL tidak sepatutnya buat begini. Ini tindakan tidak adil. DBKL sepatutnya berfikir dua kali sebelum tindakan diambil ke atas kami," tegasnya.Tambahnya, DBKL sepatutnya memberi tunjuk ajar tentang keusahawanan kepada penduduk dan bukannya bertindak merobohkan premis mereka.Fauzan Dawan, 49, yang menjual makanan di situ sejak 1987 berkata beliau merupakan generasi kedua yang telah mewarisi perniagaan ayahnya "berasa terhina dan teraniaya" dengan tindakan dewan bandaraya."Memang tidak adil, saya bukan pendatang haram. Saya anak Selangor. Saya ada hak terhadap Selangor," jelasnya kepada Malaysiakini, sambil mendakwa Lot 25 milik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Persatuan Peniaga dan Kebajikan Pasar Minggu (PPKPM) tidak menolak pembangunan yang ingin dibuat oleh kerajaan.“(Kami) tidak menolak pembangunan tetapi apa caranya. Adakah ada jaminan untuk (kami) masuk semula ke sini (selepas dimajukan DBKL)," kata timbalan yang dipertuanya Mohamad Nadzri Abdul Hamid (foto kanan).Difahamkan PPKPM telah menyuarakan isu ini kepada ahli parlimen Titiwangsa, Datuk Lo' Lo' Mohamad Ghazali dalam pertemuan mereka kelmarin. "Kami hanya beri input tentang masalah ini kepada Datuk Lo' Lo'," jelas Mohamad Nadzri.Tambahnya, bagaimanapun ahli parlimen itu tidak menjamin dapat menyelesaikan masalah tersebut tetapi akan berusaha membawanya ke Dewan Rakyat.Mohamad Nadzri juga menyatakan PPKPM akan mengambil tindakan undang-undang terhadap DBKL jika pencerobohan diteruskan."Ia melanggar hak asasi manusia dan mencerobohi premis perniagaan (kami)," katanya.
http://www.malaysiakini.com/news/83501




Penduduk Pasar Minggu Kampung Baru dihalau
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=14782&Itemid=28

KUALA LUMPUR, 27 Mei (Hrkh) - Penduduk dan peniaga Pasar Minggu Kampung Baru kini dikategorikan sebagai setinggan dan dihalau keluar.
Peliknya, Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Salleh Yusup pula mendakwa penduduk dan peniaga tersebut tidak akan dianak tirikan. Kenyataan Salleh itu disifatkan bercanggah dengan notis yang menghalau mereka dari kawasan itu.
"Apa kebenaran kata-kata beliau? Kami telahpun menerima notis supaya berpindah dari Pasar Minggu Kampung Baru," kata mereka dalam blog mereka.
Menurut notis berkenaan, mereka tidak akan diberi sebarang ganti rugi atau tempat gantian.
"Ini adalah notis yang bersifat keras ke atas penduduk. Ke mana kami akan pergi?" tanya mereka.
Walaupun Pasar Minggu Kampung Baru satu ketika dahulu menjadi tarikan pelancong, tetapi selepas itu "tiada pihak yang berwajib mengambil kisah di Pasar Minggu dan dipandang sepi".
"Tapi kini bila pembangunan mahu dilaksanakan, penduduk diketepikan atas dasar setinggan," kata penduduk dalam blog mereka.
Sebelum ini, Persatuan Peniaga dan kebajikan Pasar Minggu Kampung Baru mempersoalkan: "Mengapa kami dikategorikan sebagai setinggan dan diarah keluar?"
Mereka menerima notis daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya mengosongkan dan berpindah dari kawasan tersebut pada 8 Mei lalu.
Sebuah akhbar harian melaporkan, seorang penduduk, Mohd Isa Said, 54 memberitahu, sebelum ini peniaga-peniaga Kampung Baru sering diberikan surat tawaran projek perumahan PPR Air Panas, tetapi pada 8 Mei 2008 lalu, notis pembersihan setinggan pula yang diberikan kepada mereka.
"Kalau betul tanah ini didakwa milik DBKL sedangkan semakan dan carian yang kami buat di Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan masih di bawah PKNS. Bagaimaana dakwaan DBKL?" soal beliau.
Jumaat lalu, ahli-ahli persatuan tersebut mengadakan piket (gambar) sebagai tanda protes tindakan DBKL yang mengelar mereka sebagai 'setinggan' serta meminta penjelasan sekiranya pembangunan dijalankan di situ._



Lo' Lo' beri perhatian terhadap nasib peniaga Kampung Baru

KUALA LUMPUR, 28 Mei (Hrkh) - Perihal nasib peniaga di pasar Kampung Baru yang tidak berkesudahan sebelum ini mendapat perhatian Dr Lo'Lo' Mohd Ghazali (PAS-Titiwangsa).

Menurutnya, para peniaga pasar minggu Kampung Baru itu telah mula menjalankan perniagaan di Jalan Pekin yang kini dikenali sebagai Jalan Raja Alang sejak tahun 1960-an telah dipindahkan ke tapak pasar malam Kampung Baru yang pada ketika itu ditadbir oleh Malaysian Agriculture Settlement (MAS).
"Malangnya, pada tahun 1990-an yang lalu, pasar tersebut mengalami kebakaran secara besar-besaran dan ia tidak dibangunkan semula menyebabkan peniaga tidak boleh berniaga di pasar tersebut," ujarnya selepas ditemui Harakahdaily di Lobi Parlimen sempena sidang dewan rakyat hari ini.
Jelasnya, hal demikian mengakibatkan mereka terpaksa menjalankan aktiviti perniagaan di bahu-bahu jalan kerana tiada sesiapa yang mahu masuk ke dalam pasar tersebut.
Pada masa sama ujarnya, terdapat sebahagian daripada pemilik asal tapak perniagaan di pasar tersebut juga telah menyewakan premis perniagaan mereka kepada pendatang asing.
"Saya dimaklumkan bahwa tapak pasar di sana adalah di bawah kelolaan PKNS walaupun sebelum ini peniaga tidak membayar cukai atau yuran kepada PKNS," katanya.
Walau bagaimanapun ujarnya lagi, peniaga ini tidak memiliki 'legal document' kerana kelemahan pentadbiran pihak PKNS terdahulu dalam menguruskan masalah ini.
"Peniaga-peniaga ini juga tidak mengambil berat mengenai hak-hak mereka dalam isu pemilikan tapak perniagaan di pasar Kampung Baru," ujarnya lagi.
Lo' Lo' yang juga Pengerusi Lajnah Kebajikan PAS Pusat telah dimaklumkan bahawa PKNS telah menjual pemilikan pasar tersebut kepada DBKL.
"Jadi, DBKL telah menganggap tapak pasar itu sebagai hak milik mereka," katanya lagi.
Apatah lagi katanya apabila pemilik asal premis perniagaan tersebut tidak berusaha untuk diberi pengesahan terhadap pemilikan tanah tersebut selama ini.
"Setelah menjalani pemeriksaan di Pejabat Tanah, saya mendapati tapak pasar tersebut masih berada di bawah hak milik PKNS meskipun ia telah dijual kepada DBKL.
"Sampai sekarang saya tidak dapat berjumpa dengan ketua Pengarah DBKL tetapi hanya dapat bertemu dengan Menteri Besar Selangor yang berminat untuk membantu menyelesaikan masalah ini," ujarnya lagi. - mns_

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=14807&Itemid=28

Lo' Lo' beri perhatian terhadap nasib peniaga Kampung Baru
http://docpearl.blogspot.com/2008/05/lo-lo-beri-perhatian-terhadap-nasib.html

PENJELASAN DATUK BANDAR

Berhubung status pemilikan tanah di Lot 25 Kampung Baru yang didakwa peniaga masih dipegang Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), datuk bandar berkata DBKL telah membeli tanah itu sejak lebih 20 tahun lepas.
"DBKL telah membeli tanah di situ (Lot 25) daripada PKNS pada tahun 1986 dan proses pertukaran nama sudah selesai," katanya.Ab Hakim berkata proses pertukaran nama sudah selasai tetapi ia memakan masa yang lama, antaranya kerana banyak kaveat.
"Memang kalau ditengok (pada daftar carian tanah) memang tidak ada nama DBKL, tetapi proses itu sudah ada. Dari segi perjanjian sudah ada dah," katanya lagi.

Apa yang Dikatakan Oleh Datuk Bandar Adalah Berbeza dengan apa kenyataan oleh Ketua Pengarah DBKL Datuk Salleh Yusof. ??

BERITA PENUH
http://www.malaysiakini.com/news/83584

DBKL semak penduduk Abdullah Hukum

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sedang mengkaji status 86 penduduk Kampung Abdullah Hukum sebelum menawarkan 103 unit apartmen di kawasan tersebut, kata datuk bandar Datuk Ab Hakim Borhan hari ini.DBKL belum meluluskan permohonan penduduk kerana sedang meneliti syarat-syarat dan kelayakan untuk memasuki kediaman itu."Ia (kelulusan itu) berdasarkan status dan kelayakan iaitu ada rumah di tapak tanah berkenaan dan buktikan pernah duduk di situ, tak boleh (setakat) mendakwa 'saya pernah duduk di situ'. Kena ada tunjukkan bukti pernah duduk di situ," kata Ab Hakim di sesi dialog datuk bandar dengan media hari ini."Saya rasa bagi orang yang kata, (mereka) dulu-dulu pernah duduk di situ, (jika mereka) tidak ada bukti, tidak dapatlah. Saya rasa mereka ini tergolong dalam kategori ketiga, yang disokong oleh penduduk di situ." Beliau juga menjelaskan, proses ini memakan masa yang panjang kerana DBKL harus membuat soal selidik dan merujuk status pemohon kepada pemimpin masyarakat di situ.Menurut maklumat dewan bandaraya, daripada 79 penduduk yang memohon dalam kategori tiga, yakni penduduk asal yang ingin membeli unit apartmen tersebut, hanya 19 orang dianggap layak. DBKL juga sedang menimbangkan 46 rayuan untuk membeli unit tersebut dan keputusan akan dibuat selepas tawaran kepada mereka yang layak dalam kategori tiga.

Berhubung status pemilikan tanah di Lot 25 Kampung Baru yang didakwa peniaga masih dipegang Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), datuk bandar berkata DBKL telah membeli tanah itu sejak lebih 20 tahun lepas. "DBKL telah membeli tanah di situ (Lot 25) daripada PKNS pada tahun 1986 dan proses pertukaran nama sudah selesai," katanya.Ab Hakim berkata proses pertukaran nama sudah selasai tetapi ia memakan masa yang lama, antaranya kerana banyak kaveat."Memang kalau ditengok (pada daftar carian tanah) memang tidak ada nama DBKL, tetapi proses itu sudah ada. Dari segi perjanjian sudah ada dah," katanya lagi.

Mengulas perobohan gerai penjaja di Taman Desa Setapak, seorang pegawai DBKL yang hadir sesi dialog itu berkata, gerai itu dimiliki penjaja yang tidak berlesen.Ditanya rayuan peniaga agar dewan bandaraya menangguhkan perobohan tersebut, Ab Hakim berkata: "Kita sudah bagi notis sejak tahun 2001, cukup."


ULASAN

20 TAHUN BELI TANAH - KENAPA SELEPAS 20 TAHUN BARU NAK DIBANGUNKAN PASAR MINGGU????
INI ADALAH BERCANGGAH DENGAN APA KATA KETUA PENGARAH DBKL DATUK SALLEH YUSOP SEBELUM INI - MULA-MULA 5 TAHUN LEPAS TU 20 TAHUN PULA. APA KES NI....
1986 PROSES TUKAR NAMA SELESAI - JIKA TUKAR NAMA DAH SELESAI MENGAPA MASIH LAGI NAMA PKNS.
KERANA BANYAK KAVEAT- DALAM LIST PENCARIAN ADA SATU SAHAJA KAVEAT DAN SATU LAGI BARU DIMASUKKAN PERSATUAN.
INI MENIMBULKAN BANYAK PERSOALAN?????????? DATUK BANDAR CERITA LAIN......... KETUA PENGARAH CERITA LAIN...... MENGARUT.........SIAPA PUNYA CERITA YANG BETUL?????????

TAPI APA YANG PASTI, PASAR MINGGU ADALAH SETINGGAN DI MATA DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR (DBKL)

KENAPA DATUK BANDAR INI BEGITU NAIF SEKALI. BUKANKAH BELIAU PERNAH DATANG KE PASAR MINGGU SEMASA PELANCARAN TAHUN MELAWAT MALAYSIA PADA PENGHUJUNG TAHUN 2006 (TAKKAN DAH LUPA KOT) BERSAMA AHLI PARLIMEN TITIWANGSA DATUK ASTAMAN ABDUL AZIZ. SEMPAT JUGA BELIAU MEMBERI UCAPAN KEPADA PENDUDUK.



Tiada ulasan: