26 Mei 2008

MAKLUM BALAS DBKL

LAPORAN BEBERAPA AKHBAR TEMPATAN
HARIA METRO, ISNIN, 26 MEI 2008, M/S 18

PENDUDUK KAMPUNG BARU TIDAK AKAN DIANAK TIRI

KUALA LUMPUR- "Saya tidak mahu Kampung Baru Berkeadaan macam dulu lagi... terbakar dan apa-apa lagi. Sebab itu kami ambil keputusan nak bangunkan tempat ini, jadi penduduk kenalah faham", kata Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Salleh Yusuf*.
Beliau mengulas rancangan pembangunan Kampung Baru di sini, khusus Kampung Pasar Minggu* yang sebelum ini itdak begitu 'merestui' penduduk tempatan berikutan dianggap mengambilhak mereka dan dipinggirkan.
Menurutnya, pembangunan berperingkat dirancang kerajaan di kampung berkenaan bukan tujuan menghapuskan penduduk yang sudah menetap lama, sebaliknya memberi keselesaan dan kehidupan yang lebih baik pada masa akan datang.
"Kalau kami bangunkan tempat ini, kami akan bawa mereka sendiri, tidak perlu risau, malah mereka akan diberi keutamaan untuk berniaga di premis yang lebih elok dan moden tetapi dengan syarat mesti berkelayakkan* termasuk warganegara tempatan.
"Saya beri jaminan* penduduk tidak akan tertinggal kerana pembangunan yang kita bawakan ini adalah 'pembangunan campuran' dengan terdapat kawasan perniagaan, pusat pelancongan dan kebudayaan serta kediaman utama dalam bandar," katanya.

ulasan ****

1. Datuk Salleh Yusuf- adakah anda betul-betul mengenali keadaan sebenar pasar
minggu??????????
2. Dengan Syarat Mesti Berkelayakkan- Penduduk Pasar Minggu bukan jutawan. Jika
dibangunkan dengan keadaan termoden dan tercanggih seperti PNB Darby Park atau setaraf dengannya adakah penduduk Pasar Minggu Berkelayakkan untuk memiliki sebuah premis. Fikirlah sendiri.....
3. Saya Beri Jaminan - Jika Datuk Salleh Yusuf di tukar/pencen adakah jaminan bagi
kami lagi.

KOSMO ISNIN 26 MEI 2008 M/S 13
OLEH SHAWKATH AZDE



TANAH ITU MILIK DBKL - KETUA PENGARAH

KUALA LUMPUR- Pembangunan semula ditapak perniagaan Pasar Minggu Kg. Baru akan dilaksanakan dengan memberi keutamaan kepada peniaga di situ.
Pembangunan seperti kompleks perniagaan yang lebih selesa, premis bersifat kebudayaan dan projek pembangunan perumahan dijangka akan meningkatkan serta memajukan corak perniagaan berbanding sekarang.
Menurut Ketua pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Salleh Yusup, papmpasan berupa kediaman di Projek Perumahan Rakyat (PPR)* turut ditawarkan kepada peniaga kawasan yang terlibat.
"Pampasan berjumlah RM1000.00* juga akan diberikan kepada mereka yang layak setelah mereka memenuhi kateria-kateria yang ditetapkan,". Katanya selepas Majlis Perbarisan Pelantikan Penasihat Bulan Sabit Merah Malaysia cawangan Kuala Lumpur disini semalam.
Salleh juga memaklumkan bahawa DBKL membeli tanah itu tanah dikawasan Kg. Baru sejak lima tahun lalu dan pembayaran berkenaan tanah itu juga telah dijelaskan.
"Itu tanah DBKL punya. Dah bayar pun. Tanah yang didakwa bawah nama Perbadanan Kemajuan Negari Selangor ada di kawasan belakang*. kita tidak mengambil tanah itu," katanya.
Katanya, tanah berkenaan masih dalam proses penukaran nama dan itu adalah perkara kecil yang tidak perlu dipanjangkan berbanding dengan pembangunan yang akan memberi manfaat kepada kepada golongan peniaga terlibat.
"Kita telah mengadakan perbincangan beberapa kali dan Persatuan Peniaga Dan Kebajikan Pasar Minggu Kampung Baru sendiri sudah memahaminya. Kenapa perlu cakap lain sekarang?
"Apa yang perlu mereka buat ialah mengambil kunci dan berpindah supaya pembangunan dapat dijalankan untuk manfaat semua pihak,"katanya.

ulasan****

1. Pembangunan semula tapak pasar minggu - nama pun pembangunan semula, kalau bangunkan semula, kenapa kami dipinggirkan. Apa masalah DBKL dengan penduduk????????
2. Projek Perumahan Rakyat - Jika rakyat mahukan rumah DBKL mereka boleh
memohon kerana ini polisi DBKL dan pampasan perumahan juga harus diberi
jika ada pemindahan.
3. Pampasan berjumlah RM1000.00 - jika ini sahaja pampasan yang kami terima,
bagaimana kami nak meneruskan kehidupan dan dimana kami hendak
menjalankan perniagaan!!!!!!!!!!!.
4. lima tahun - Kenapa perlu lima tahun untuk proses tukar nama ( tak ada orang
buat kerja ke) ??????????
5. tanah DBKL depan, tanah PKNS belakang - Apa yang ketua pengarah ni
mengarut!!!!!!!! tanah pasar minggu bukanya besar pun. depan lain, belakang
lain, apa pembangunan nak buat????.
6. Kenapa perlu cakap lain sekarang? - siapa yang lain cakap sekarang. Apa keputusan perbincang itu? Penduduk pun nak tau keputusanya juga. Kenapa cuba berdolak dalih sekarang...... kenapa setiap kali perbincangan diadakan penduduk yang harus pergi ke DBKL, tak boleh ke pegawai DBKL datang ke pasar minggu dan berbincang, kan pasar minggu ada pentas budaya dah lupa ke????????
bukan jauhpun Pasar Minggu Hanya depan mata sahaja........

Tiada ulasan: