05 Ogos 2008

KLCP 2020: DBKL puas hati jumlah bantahan

LAPORAN UTUSAN MALAYSIA

KUALA LUMPUR 6 Julai - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) berpuas hati dengan jumlah cadangan dan bantahan yang dikemukakan oleh warga kota terhadap Draf Pelan Bandar Raya Kuala Lumpur (KLCP) 2020, setakat ini.
Ketua Pengarahnya, Datuk Salleh Md. Yusof berkata, walaupun ada rungutan tentang kaedah mengisi borang bantahan tetapi ia tidak menjejaskan minat warga kota terhadap perkara itu.
"Kita berpuas hati dengan sambutan yang diberikan oleh orang ramai terhadap KLCP 2020 dan sudah banyak pandangan yang dikumpulkan.
"Setakat ini saya masih belum mendapat data mengenai kesemua laporan yang dikemukakan namun difahamkan ia mendapat perhatian daripada warga Kuala Lumpur.
"Oleh itu, saya menyeru kepada sesiapa yang masih belum melihat pameran KLCP 2020 agar tampil mengkaji pelan tersebut supaya dapat bersama-sama berganding bahu perbaiki perancangan Kuala Lumpur untuk masa akan datang,'' katanya.
Beliau berkata demikian selepas merasmikan Hari Keluarga dan Ekspo sempena Ulang Tahun ke-25 Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq, Bangsar di sini.
Salleh berkata, warga kota perlu memanfaatkan peluang untuk menyuarakan pandangan serta bantahan mereka terhadap KLCP 2020 sebelum tempoh bantahan ditutup pada 31 Ogos depan.
Katanya, bagi memudahkan orang ramai dan memastikan pandangan mereka diberi perhatian sewajarnya, mereka disyorkan melayari laman web DBKL untuk mengetahui cara-cara mengisi borang yang betul.
"Mereka juga boleh mendapatkan penerangan daripada petugas-petugas DBKL di kaunter pameran yang masih berlangsung di ruang lobi bangunan DBKL,'' katanya.
Beliau berkata, kaedah mengisi borang bantahan itu tidak sepatutnya menjadi masalah kerana pihak DBKL sudah 10 kali memberi taklimat kepada orang ramai mengenai perkara tersebut.
Mengenai isu Pasar Minggu Kampung Baru yang turut termasuk dalam KLCP 2020, Salleh berkata, penduduk dan peniaga yang terlibat telah ditawarkan untuk berpindah ke Projek Penempatan Rakyat (PPR) Semarak.
Katanya, kesemua peniaga terbabit akan diberikan pusat perniagaan sementara selama tiga hingga empat tahun di Kampung Baru sehingga pembangunan semula Pasar Minggu Kampung Baru selesai dibina.
"Apabila siap kelak, pihak DBKL akan bagi keutamaan kepada bekas peniaga Pasar Minggu untuk berniaga di situ.
"Usaha pemindahan ini penting kerana DBKL tidak mahu melihat tempat berkenaan kurang maju dan hilang ditelan masa,'' katanya.
Sementara itu, beliau memuji usaha yang dilakukan oleh pihak jawatankuasa kariah Masjid Saidina Abu Bakar kerana mengilhamkan program yang mampu menambahkan pendapatan masjid.
"Saya juga diberitahu bahawa ekspo ini juga bertujuan menyumbangkan dana kepada badan amal dan pembangunan masjid di Kampung Tuel, Gua Musang,'' katanya.
Bagi Salleh, usaha Masjid Saidina Abu Bakar itu adalah contoh bahawa masjid bukan sekadar tempat beribadat, malah pelbagai program kemasyarakatan boleh dianjurkan untuk mengeratkan hubungan silaturahim, di samping menjana tabung masjid.


** TIGA HINGGA EMPAT TAHUN. BUKAN KAH INI SATU JANGKA MASA YANG PANJANG UNTUK DILAKSANAKAN. BAGAIMANA PULA JIKA PROJEK INI TERBENGKALAI............. APAKAH JAMINAN KEPADA KAMI.

Tiada ulasan: