04 Mac 2009

PERBADANAN KAMPUNG BARU DIWUJUDKAN

KUALA LUMPUR 3 Mac - Kerajaan akan mewujudkan Perbadanan Pembangunan Kampung Baru bagi memajukan penempatan orang Melayu itu yang terletak di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur.
Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Zulhasnan Rafique berkata, butir-butir lengkap mengenai perbadanan itu akan didedahkan kepada umum setelah Pelan Pembangunan Kampung Baru yang terkandung dalam Draf Pelan Tempatan Kuala Lumpur 2020 diwartakan.
''Perbadanan ini akan diletakkan di bawah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan maklumat lengkap akan didedahkan setelah pelan berkenaan dipersetujui semua pihak," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong bagi peringkat kementeriannya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.
Menurut Zulhasnan, kerajaan juga telah menubuhkan Unit Khas Pembangunan Kampung Baru yang dianggotai pegawai DBKL, Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan kementerian itu.
Katanya, tujuan utama penubuhan unit itu ialah untuk menyelesaikan isu-isu berkaitan pemilikan tanah di Kampung Baru.
''Antara masalah lain yang akan diatasi ialah pertukaran nama pada geran, masalah pindah milik dan waris meninggal dunia," katanya.
Tambah beliau, kerajaan juga memperuntukkan sebanyak RM100 juta sepanjang tempoh Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) bagi membangunkan tapak pasar minggu di Kampung Baru.
''Peruntukan ini juga akan digunakan bagi meningkatkan rangkaian jalan raya yang menghubungkan Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Tun Razak," jelasnya.
Dalam pada itu, menjawab celahan Dr. Lo' Lo' Mohamad Ghazali (Pas-Titiwangsa) ketika penggulungan itu, beliau berkata, tiada sebarang rancangan untuk melantik Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) sebagai pemaju bagi membangunkan Kampung Baru.
LAPORAN AKHBAR INI TELAH MEMBERITAHU AKAN KEDATANGAN SEKUMPULAN PEGAWAI DBKL BEBERAPA HARI LALU.
TERTANYA-TANYA??
JELAS TERBUKTI BAHAWA SEKUMPULAN PEGAWAI/ KAKITANGAN DBKL BESERTA KONTRAKTOR YANG DATANG PADA 2 MAC 2009 BUKAN HANYA SEBAGAI PROGRAM PEMBERSIHAN TETAPI ADA UDANG DI SEBALIK MEE DALAM PINGGAN YANG MENANTI UNTUK DIHIDANGKAN. BENARLAH DENGAN SEBAHAGIAN PERUNTUKAN RM100 JUTA YANG BARU UNTUK PASAR MINGGU (BAGAIMANA DENGAN PERUNTUKKAN YANG LAMA??)
1. APAKAH NASIB YANG BAKAL MENIMPA PENDUDUK KAMPUNG BARU???
2. TIADA PERBINCANGAN DENGAN PEMILIK TANAH DI KAMPUNG BARU???
3. BAGAIMAN PULA DENGAN PERANAN LEMBAGA M.A.S DALAM PEMBANGUNAN KAMPUNG BARU DAN PERBADANAN KAMPUNG BARU INI???
4. RM 100 JUTA LAGI PERUNTUKKAN UNTUK PASAR MINGGU???
5. BILA BANTAHAN DRAF PELAN BANDARAYA KUALA LUMPUR 2020 JILID 4: KAMPONG BHARU AKAN DIUMUMKAN???
6. KENAPA PERBADANAN KAMPUNG BARU HARUS DILETAKKAN DIBAWAH DBKL???
7. APAKAH YANG AKAN BERLAKU NANTI ???

Tiada ulasan: