24 Mei 2008

DBKL TIDAK PROFESIONAL ???????????? MELAMPAU... BIADAP..............


notis yang dihantar 8 mei 2008




notis yang dihantar 24 mei 2008

INILAH SEBENARNYA WAJAH DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR.


SEJAK AKHIR-AKHIR INI KITA SERING MENDENGAR PELBAGAI RINTIHAN PENDUDUK DI MERATA TEMPAT BERKAITAN TINDAKAN DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR........

DBKL SUNGGUH BIADAP!!!!!!! PENDUDUK PASAR MINGGU DIHALAU BEGITU SAHAJA

HARI INI 24 MEI 2008 SABTU, LEBIH KURANG 11.20 PAGI SEKUMPULAN PASUKAN PENGUATKUASA DBKL DATANG KE PASAR MINGGU DAN MENAMPAL NOTIS SUPAYA PENDUDUK BERPINDAH

RUJUK PERENGAN KETIGA MENGIKUT NOTIS YANG DI TAMPAL, AYATNYA BEGINI...

3. Segala perbelanjaan pemindahan adalah di atas tanggungjawab tuan/puan sendiri. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur tidak akan memberi sebarang gantirugi/tempat gantaian.

INI BUKANLAH KESALAHAN DEWAN BANDARAYA KUALA LUMPUR, TETAPI KEBIADAPAN ORANG YANG MEMBUAT KEPUTUSAN INI.

BEGINIKAH KAMI DILAYAN OLEH DBKL YANG BIADAP. SUDAHLAH MENGELAR KAMI SEBAGAI SETINGGAN DAN KAMI PULA DIHALAU BEGITU SAHAJA. ADAKAH INI SATU TINDAKAN YANG BIJAK. SETELAH BERPULUH TAHUN PENDUDUK TINGGAL DI PASAR MINGGU DAN MENGALAMI PELBAGAI-BAGAI BENCANA, DUGAAN, KEMUSNAHAN YANG TIDAK DAPAT DIGANTI DENGAN NILAI WANG RINGGIT.

SUDAHLAH TIADA PERBINCANGAN DILAKUKAN ANTARA PENDUDUK DENGAN DBKL. KAMI PULA DIUSIR. KEMANA KAMI AKAN PERGI SELEPAS INI. BAGAIMANA KAMI NAK MENYARA KELUARGA DAN MENERUSKAN KEHIDUPAN YANG SEMAKIN MENGHIMPIT DEK ARUS PERDANA. DITAMBAH LAGI DENGAN KENAIKAN HARGA BARANG KEPELUAN. DBKL BUKANNYA BUTA SEJARAH TAPI TOLONG!!!!!!!!!!!!!!!!! BUAT KAJIAN DENGAN PENDUDUK DAHULU. APAKAH NASIB KAMI?????????????. DBKL BUKANLAH PENJAJAH TETAPI KENAPA PERKARA INI BERLAKU. BERSIKAP SEPERTI PENJAJAH !!!!!! TERLALU BIADAP, TIADA NILAI KEHARMONIAN. DIMANA PERGINYA POLISI-POLISI/ PIAGAM UNTUK MENJAGA KEPENTINGAN RAKYAT. YANG BERTANGGAUNGJAWAB ADALAH ORANG YANG MENGELUARKAN NOTIS INI.



24 MEI 2008 AKHBAR THE STAR TERDAPAT 3 PIHAK YANG BERLAINAN KAWASAN MENGADAKAN PROTES MEMBANTAH TINDAKAN DBKL .................. M/S M3 (NEWS)

KES 1 . PENDUDUK PASAR MINGGU KAMPUNG BARU MEMBANTAH TINDAKAN
DBKL YANG MENDAKWA KAWASAN SETINGGAN. DBKL BUTA SEJARAH
SEBENARNYA!!!!!!!!!!!!!!!

KES 2. PENDUDUK KAMPUNG ABDULLAH HUKUM MENDAKWA MEREKA
DITINDAS PIHAK DBKL DAN TIDAK MEMBERI PAMPASAN YANG
SEWAJARNYA.INILAH DBKL.....................

KES 3. PENDUDUK DAN PENIAGA TAMAN DESA SETAPAK MEMBANTAH
TINDAKAN MEROBOH GERAI MEREKA. INILAH PERANGAI DBKL...........
SUKA MEROBOH.

PERKARA-PERKARA INI ADALAH PENINDASAN KEPADA PENDUDUK DAN PENIAGA YANG BERPENDAPATAN KECIL. MENGAPA INI HARUS TERJADI. PASAR MINGGU SENDIRI YANG MAJORITINYA ADALAH ORANG MELAYU MERASA DITINDAS OLEH DBKL YANG BERSIKAP SEPERTI 'KUKU BESI' DALAM MENTADBIR KUALA LUMPUR.
KALAU TINDAKAN DBKL ITU BETUL ....... KENAPA ADA YANG MEMBANTAH????????????. SEPATUTNYA DBKL HARUS BERTOLERANSI DENGAN PENDUDUK TERRBABIT SEBELUM TINDAKAN DIAMBIL SERTA MENJAGA KEBAJIKAN PENDUDUK YANG SELAMA INI MENJADI TUNJANG SESEBUH NEGARA. KEPUTUSAN ADALAH DITANGAN MANUSIA YANG MEMBUAT KEPUTUSAN ITU. JADI MENGAPA MANUSIA HARUS MENINDAS MANUSIA YANG LAIN. APAKAH SEBENARNYA YANG DIFIKIRKAN OLEH MANUSIA YANG MEMBUAT KEPUTUSAN INI. ATAU MEREKAMEMPUNYAI AGENDA UNTUK KEPENTINGAN MEREKA SENDIRI. !!!!!!!!!!!!!!!! HANYA MEREKA DAN KELUARGA MEREKA YANG BOLEH MENJAWAB.




LAPORAN AKHBAR 24 MEI 2008

KOSMO 24 MEI 2008 M/S 14
OLEH SHAWKATH AZDE



Peniaga Kg Baru 'Setinggan'?

KUALA LUMPUR- "Mengapa kami dikategorikan sebagai setinggan dan diarah keluar".
Itulah yang menjadi tanda tanya Persatuan Peniaga dan kebajikan Pasar Minggu Kampung Baru selepas menerima notis daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya mengosongkan dan berpindah dari kawasan tersebut pada 8 mei lalu.

Ekoran itu , ahli-ahli persatuan tersebut mengadakan piket pagi semalam sebgai tanda protes tindakan DBKL yang mengelar mereka sebagai 'setinggan' serta meminta penjelasan sekiranya pembangunan dijalankan disitu.

Menurut Yang Dipertua Persatuan, Dr. Hosni Huseen Md. Saat, beberpa sessi dialog dan perjumpaan diadakan, namum sehingga kini tiada apa-apa keputusan yang konkrit yang di capai.

"Apa kedudukan kami sekarang?. Kami tidak tahu kenapa kami diklasifikasikan sebagai setinggan".

"Tanah ini tanah milik kerajaan dan dibangunkan oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) pada lketika itu dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman sendiri pada tahun 1967," katanya disini.

Lagi pun katanya lagi, DBKL hanya mengedarkan notis sebanyak 40 notis secara rambang sedangkan ada lebih 200 peniaga di Pasar berkenaaan.

"Kami bukan menolak pembangunan, tetapi mahu berkembang di bawah arus pembangunan. Jangan meminggirkan dan melabelkan kami sebagai setinggan".

"Bila dilabelkan sebagai setinggan, DBKL pula mengunakan Peraturan-Peraturan Perlu (Pembersihan Setinggan-Setinggan) 1969 untuk memastikan kami keluar dari kawasan itu", katanya.

Menurut seorang penduduk, Mohd Isa Said, 54 sebelum ini peniaga-peniaga Kampung Baru sering diberikan surat tawaranprojek perumahan PPR Air Panas, tetapi pada 8 mei 2008 lalu, Notis Pembersihan Setinggan diedarkan kepada mereka.

"Kalau betul tanah ini didakwa milik DBKL sedangkan semakan dan carian yang kami buat di Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan masih di bawah PKNS. Bagaimaana dakwaan DBKL?", soalnya.

Seorang peniaga, Silaiman Abd. Kader, 54 telah membuat lapuran polis di Balai Polis Dang Wangi berhubung notis yang dikeluarkan itu.




LAPORAN AKHBAR SINAR HARIAN 24 MEI 2008 m/s s13
OLEH ABDUL RAKIS SANTA

PENDUDUK BANTAH TINDAKAN DBKL

KAMPUNG BARU- Tidakan pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengistiharkan kawasan Pasar Minggu Kampung Baru setinggan dibantah oleh penduduk kampung berkenaankerana mereka menyifatkan label setinggan tersebut sebagai tidak berasas dan menindas.

Yang Dipertua Persatuan Peniaga dan Kebajikan Pasar Minggu (PPKPM), Kampung Baru, Dr. Hosni Hussien Md Saat berkata, DBKL tidak seharusnya mengeluarkan arahan keras kepada penduduk supaya segera mengosongkan kawasan tersebut.

Jelasnya, kehadiran penduduk di situ buka baru malah sudah memasuki generasi ketiga iaitu sejak zaman pemerintahan Perdana Menteri pertama, Tuanku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

"Kalau setahun dua kami baru menetap di tanah rizab melayu ini tidak apalah kami pasrah dipindahkan, namun perkara itu sebaliknya dan kami tidak akan berpindah selagi tiada jaminan daripada DBKL bahawa kami akan dibenarkan masuk semula di tanah kelahiran ini.

"Kami tidak menolak pembangunan dan sentiasa mengalu-alukan apa jua pembangunanyang dirancang oleh pihak kerajaan, tetapi pastikan hak kami tidak diperkecilkan begitu sahaja", katanya ketika mengadakan sessi dialog bersama penduduk dan media di kampung baru di sini, semalam.

Dalam sessi dialog itu sekurang-kurangnya 50 penduduk hadir bagi membincangkan sekali gus mencari jalan penyelesaian berhubung perkara tersebut.

Ketika perbincangan itu berlangsung, mereka mendakwa, DBKL menceroboh kawasan mereka dengan meletakkan papan tanda bahawa kawasan Pasar Minggu Kampung Baru menjadi milik penuh DBKL dan mendesak mereka agar keluar dari kawasan tersebut.

Tambah hosni, setelah beberapa generasi mereka menetap di situ kemudian setelah DBKL wujud mereka dipaksa pula keluar dalam tempoh 14 hari sebagaimana yang terdapat dalam notis yang diberi kepada mereka dua minggu lepas.

"Ini tidak adil dan menafikan hak kesemua penduduk disini memandangkan ketika bancian dibuat oleh DBKL pada tahun 2004terdapat angka dan simbol yang mengelirukan kami.

"Saya juga merasa hairan kenapa hanya 32 orang penduduk sahaja yang menerima notis mengosongkan tapak sedasngkan jumlah semua penduduk disini dianggarkan lebih daripada 126 orang", ujarnya.

Jelasnya, sekiranya DBKL benar-benar telus dalam hal ini seharusnya perbincangan lebih profesional diadakan antara kedua-dua pihak.

"Jika mengimbau kembali sejarah di Kampung Baru, sebenarnya penempatan mereka di lot 25 tersebut adalah atas jemputan Kerajaan Negeri Selangor yang ketika itu diuruskan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) pada tahun 1965.

"Bedasarkan pencarian semakan hak milik yang kami buat di Pejabat Tanah Wilayah Persekutuan semalam (kemarin), kawasan ini masih lagi menjadi milik PKNS dan tiada langsung nama DBKL tercatat, namun kanapa DBKL mengistiharkan kawasan ini telah menjadi milik mereka", katanya.

Tambah Dr Hosni, kesemua penduduk mahukan penjelasan daripada pihak DBKL tentang kedudukan mereka dan sekiranya mereka bersetuju untuk dipindahkan beberpa pampasan yang bakal diterima serta adakah mereka akan dibenarkan memasuki semula kawasan Kampung Baru Sekiranya ia telah dibangunkan mengikut perancangan sedia ada.

"Jika kesemua persoalan tersebut tidak mendapat jawapanyang memuaskan, kami tidak akan berpindah dari sini", tegasnya.

Tiada ulasan: