03 Februari 2009

Temuramah Khas Sempena Hari Wilayah Persekutuan

PUTRAJAYA, 29 Jan (Bernama) -- Wilayah Persekutuan yang merangkumi Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan bakal menyambut sambutan Hari Wilayah Persekutuan yang ke-35 pada 1 Feb ini.Bagi Datuk Seri Zulhasnan Rafique, 14 Feb ini genap tiga tahun beliau menerajui Kementerian Wilayah Persekutuan yang dihidupkan kembali selepas Mac 2004.Sejak dilantik menjadi Menteri Wilayah Persekutuan, Zulhasnan dilihat telah berjaya memberikan satu identiti, imej dan inspirasi kepada Wilayah Persekutuan serta sambutan Hari Wilayah Persekutuan, di samping melakukan banyak perubahan dan pembaharuan selaras dengan wawasannya menjadikan Wilayah Persekutuan sebagai sebuah negeri yang Maju dan Sejahtera, seiring dengan nama lagu rasmi Wilayah Persekutuan.Sambutan tahun lepas pula mencipta satu lagi sejarah apabila buat pertama kali, darjah dan pingat kebesaran dikurniakan oleh Yang di-Pertuan Agong sempena Hari Wilayah Persekutuan.Berikut wawancara Bernama dengan Zulhasnan sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan.
Soalan : Sejauh mana Datuk Seri melihat kemajuan dan pencapaian di Wilayah Persekutuan dalam tempoh masa setahun ini ?
Jawapan : Seperti yang kita sedia maklum, Kementerian Wilayah Persekutuan dihidupkan semula selepas tahun 2004. Dan kementerian ini memang mempunyai sejarah dan keunikannya tersendiri dari tahun 1978 hingga 1987.Sebelum saya menjadi Menteri Wilayah Persekutuan, sebagai seorang Timbalan Menteri Wilayah Persekutujan saya telah memberikan kerjasama dan sokongan penuh kepada Tan Sri Isa Samad dan Datuk Seri Shahrizat Jalil (yang memangku selama tiga bulan).Apabila saya dilantik sebagai menterinya pada tahun 2006, langkah pertama yang saya buat ialah untuk merakyatkan Kementerian Wilayah Persekutuan dengan melibatkan penyertaan semua pihak. Di samping itu saya juga mengambil langkah untuk menjenamakan semula Kementerian Wilayah Persekutuan melalui proses identiti kepada Wilayah Persekutuan.Walaupun peranan Kementerian Wilayah Persekutuan ialah untuk menggubal dasar serta menangani isu-isu semasa yang serius tetapi saya membuat keputusan untuk mendengar suara semua pihak sebelum membuat sebarang proses penambahbaikan di kementerian.Di sinilah saya ketengahkan pendekatan "retreat" pada tahun 2006. Saya tidak percaya kepada kaedah buat sesuatu dasar baru dengan sesuka hati. Kita perlu mendengar suara, isi hati, pandangan, komen serta teguran dari semua pihak yang terbabit sebelum menggubal sesuatu dasar baru. Sebanyak 15 program retreat berjaya dianjurkan termasuk retreat pembangunan penjaja, dasar penjualan rumah PPR, pembangunan sukan, memperkasakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan lain-lain dalam usaha untuk merakyatkan Kementerian Wilayah Persekutuan.
S: Apa yang dimaksudkan dengan identiti baru kepada Wilayah Persekutuan ?
J: Sebelum ini, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan mempunyai bendera dan lagu masing-masing. Saya nampak ianya tidak mencerminkan satu semangat kuat kepada Wilayah Persekutuan. Maka kita melancarkan bendera baru Wilayah Persekutuan dan lagunya pada 20 Ogos 2006.Pelancarannya disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Agong. Dengan adanya bendera Wilayah dan lagunya, kita bukan sahaja dapat memberikan satu imej dan identiti kepada Wilayah Persekutuan malah langkah tersebut telah memperkukuhkan lagi semangat "Wilayah Persekutuan" di kalangan warga kota Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.Kini bendera Wilayah Persekutuan berkibar megah di premis kerajaan, sekolah, bangunan-bangunan swasta dan banyak tempat lagi. Malah sejak tahun 2006 ketiga-tiga Wilayah bernaung dan berjuang di bawah satu bendera.Lagu rasmi Wilayah - Maju dan Sejahtera juga berkumandang dengan penuh perkasa di majlis-majlis rasmi kerajaan dan juga di sekolah. Kini warga kota sudah memiliki sentimen dan semangat anak Wilayah Persekutuan.Semasa hari Wilayah Persekutuan, identiti inilah menggambarkan semangat sebenar Wilayah Persekutuan. Kalau tak ada identiti ianya bagaikan tidak bermakna. Kita dah ada semangat anak Wilayah sekarang.
S: Apakah cabaran semasa ataupun harian di Wilayah Persekutuan? Masalah setinggan macam mana?
J: Kuala Lumpur menjadi pintu gerbang utama bukan sahaja untuk pelancong tapi juga untuk rakyat tempatan. Ramai datang ke Kuala Lumpur untuk bekerja dan menyara hidup. Mereka datang dari seluruh negeri dari Malaysia.Kita mempunyai 13 kawasan parlimen di Wilayah Persekutuan termasuk Putrajaya dan Labuan. Setiap kawasan parlimen mempunyai permasalahan dan fenomenanya tersendiri. Dulu Kuala Lumpur mempunyai kawasan setinggan. Kini kita mengambil langkah membina rumah - rumah PPR untuk memindahkan mereka melalui proses pemindahan setinggan.Pada bulan Jun 2007, Perdana Menteri Datuk Seri Abdulllah Ahmad Badawi mengumumkan dengan rasminya usaha penjualan 15,007 unit rumah PPR yang dibangunkan oleh Majlis Tindakan Ekonomi Negara dengan harga RM35,000 setiap satu.Wilayah Persekutuan menjadi negeri pertama mengambil langkah tersebut bagi memberikan satu kehidupan baru kepada warga kota Kuala Lumpur.Saya masih ingat lagi peristiwa tersebut apabila Perdana Menteri umumkan dalam satu majlis perjumpaan di PPR Intan Baiduri di kawasan Parlimen Batu, penduduk yang hadir bangun lantas memberikan sorakan gemuruh.
S: Sejauh mana proses pemindahan setinggan di Kuala Lumpur yang Datuk Seri sendiri banyak mengambil berat tentangnya?
J: Dulu memang ramai tidak mahu berpindah kerana mereka telah tinggal lama di kawasan setinggan. Namun kita mahu memberikan satu kehidupan baru melalui skim pembelian rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) kepada mereka.Sejak tahun 1999, hampir 16,000 keluarga telah pindah ke rumah PPR. Bilangan yang tidak pindah tidak banyak. Kami sedang mengambil langkah-langkah terbaik untuk memindahkan mereka dalam satu suasana aman dan damai.Sasaran setinggan sifar 2009 hanya dapat dicapai melalui kerjasama semua penduduk. Sementara itu, pada bulan Februari 2008, saya telah mengumumkan mekanisme dan syarat-syarat penjualan 15,000 unit rumah PPR yang dibangunkan oleh Majlis Tindakan Ekonomi Negara. Setelah itu, DBKL telah turun padang buat sesi penerangan berhubung perkara tersebut bersama penduduk PPR di samping membuat proses pendaftaran.Kini kaedah penjualannya dan garis panduannya sedang dirangka oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Hampir selesai.Kementerian Wilayah Persekutuan melalui DBKL akan mengadakan mesyuarat dengan Kementerian Perumahan sebelum mengumumkanya secara rasmi.Saya kena akui , menangani isu setinggan merupakan satu tanggungjawab yang penting Insyallah, impian saya untuk memberikan satu penempatan yang lebih baik dan selesa untuk warga kota melalui skim beli ini bakal dimanfaatkan secara baik oleh warga kota. Malah sewa rumah PPR juga hanya RM124. Paling murah sekali di dunia ditambahkan, kemudahan dua bilik air dan tiga bilik.
S: Wilayah Persekutuan mempunyai 13 kawasan Parlimen. Namun pilihan raya umum ke-12 yang lepas, hanya Datuk Seri seorang sahaja calon Barisan Nasional yang menang di Kuala Lumpur.Kini Kuala Lumpur diwakili oleh 10 wakil dari Pakatan Rakyat. Bagaimana cabarannya?
J: Wilayah Persekutuan berada di bawah kerajaan Persekutuan. Dan saya sebagai Menteri Wilayah Persekutuan sentiasa mengambil pendekatan mendengar " suara pihak pembangkang" sejak dulu lagi.Sebelum PRU 12, apabila ketika itu, Kuala Lumpur mempunyai empat wakil dari pihak pembangkang pun, saya mengambil langkah yang sama, termasuk saya juga dengar suara dan rintihan wakil dari komponen BN dulu dan sekarang.Yang penting kita bekerja dan berkhidmat untuk rakyat. Saya sentiasa mengalu-alukan sebarang cadangan dan kritikan dengan hati yang terbuka.Saya berpegang kepada prinsip "mendengar rintihan dan pandangan sebelum bertindak". Saya tidak mempunyai sebarang masalah. Yang penting, kita menjalankan tanggungjawab dan amanah yang diberikan kepada kita dengan cekap.S: Selepas PRU 12 , walaupun KL dikuasai oleh Pakatan Rakyat, Datuk Seri dilihat dapat menanganinya dengan tenang dan berani walaupun keseorangan di Parlimen sebagai wakil rakyat dari BN. Apa pendapat Datuk Seri?J: Kita perlu utamakan tugas dan tanggungjawab kita. Saya menjawab segala soalan yang dibangkitkan oleh pihak pembangkang di Parlimen.Pelbagai isu dibangkitkan. Kita jawab secara rasional dan tidak melindungi apa-apa. Kita amalkan dasar terbuka. Adakalanya kita berjumpa semasa di sesi Parlimen dan membincangkan isu-isu tertentu. Saya percaya kalau kita adakan hubungan dua hala, sudah tentu isu-isu yang dibangkitkan dapat diselesaikan dengan baik.Saya berpegang kepada amanah dan tanggungjawab yang telah diberikan kepada saya.
S: Apabila penukaran nama Jalan Alor menjadi panas tahun lepas sehingga Datuk Seri campur tangan. Apakah mesej yang Datuk Seri terima melalui isu tersebut?
J: Saya telah mengarahkan kepada DBKL untuk merujuk kepada saya ataupun Kementerian Wilayah Persekutuan sekiranya ada rancangan penukaran nama untuk jalan-jalan tertentu pada masa depan.Dalam isu ini juga, saya mendengar suara dan rintihan daripada masyarakat setempat, pelancong serta DBKL sebelum membuat keputusan untuk mengekalkan nama tersebut.Apabila sesuatu kawasan sudah popular dan mempunyai identiti mahupun di persada tempatan dan antarabangsa, kita perlu kekalkan namanya untuk kebaikan semua pihak.
S: Datuk Seri dikatakan ada kalanya mempunyai kaedah turun padang tanpa media. Boleh terangkan?
J: Kalau saya ada masa, saya akan meronda sekitar Kuala Lumpur untuk meninjau keadaan persekitaran. Melalui pendekatan ini saya percaya kita dapat mencari banyak fakta. Kadang-kadang saya turun padang tanpa media bagi melengkapkan misi mencari fakta. Kita perlu fahami dan mendalami segala isu. Saya percaya kepada konsep ini.
S: Baru-baru ini Datuk Seri berkata terdapat lebih 16 kementerian, 30 agensi atau jabatan di bawah lima pihak berkuasa tempatan (PBT) mempunyai kaitan dalam hal perancangan dan pembangunan Kuala Lumpur. Boleh jelaskan?
J: Pada masa ini orang ramai mengganggap bahawa DBKL mempunyai kawalan dan bertanggungjawab dalam hal ehwal pengurusan dan pentadbiran di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Tetapi hakikat yang sebenar ialah sebahagian daripada fungsi tersebut berada di bawah bidang kuasa perundangan dan tanggungjawab pelbagai agensi Kementerian dan agensi kerajaan yang berkenaan. Sebagai contoh, DBKL bertangungjawab membina stesen teksi dan bas tetapi laluan bas diputuskan oleh Kementerian Pengangkutan.Lesen bas di bawah Jabatan Pengangkutan Jalan dan Kementerian Pengangkutan. Kementerian Kerja Raya mengendalikan jalan. Perumahan di bawah Kementerian Perumahan. Sungai di bawah Kementerian Sumber Asli. Satu lagi isu pula ialah dalam menangani gejala sosial dan jenayah seperti kebanjiran warga asing, kutu rayau, pelacuran dan penagihan dadah, DBKL sebagai PBT hanya dapat lakukan dua perkara sahaja iaitu memantau keadaan tersebut serta mengawal pengeluaran lesen dan aktiviti perniagaan.DBKL sebagai PBT tidak diperuntukkan kuasa undang-undang untuk menangkap dan menahan kerana PBT hanya mempunyai kuasa penyelarasan. Inilah dilema di Kuala Lumpur. Warga kota mungkin tidak tahu mengenai senario ini.Sekiranya ada percanggahan kuasa dalam menjalankan tugas amat sukar untuk melaksanakan tanggungjawab masing-masing. Sebagai PBT yang paling besar di Malaysia , DBKL mempunyai tanggungjawab paling besar di Kuala Lumpur.
S : Bagaimana kita dapat mengatasi dilema ini?
J: Sekiranya Kuala Lumpur mahu menjadi sebuah bandar raya maju dan kelas pertama di dunia menjelang tahun 2020 kita perlu terapkan pendekatan Pengurusan Bandar Raya Moden di Kuala Lumpur. Sebagai langkah pertama mencapai visi tersebut, Kementerian Wilayah Persekutuan telah menubuhkan Jawatankuasa Pengurusan bagi penambahbaikan system penyampaian perkhidmatan di Kuala Lumpur dalam usaha menjadikanya sebagai bandar raya kelas pertama menjelang tahun 2020.Visi menjadikan Kuala Lumpur sebagai bandar raya yang maju di dunia tidak dapat dicapai dengan sekadar mencantikkan Kuala Lumpur dan tanam pokok sahaja.Kita perlu belajar banyak aspek dari bandar raya maju dunia. Kita perlu serius. Justeru, bagi memenuhi hasrat tersebut Kementerian telah melakukan lawatan ke Singapura, Shanghai, Tokyo, Seoul, London, Berlin dan Vancouver untuk mengkaji bagaimana aspek-aspek perundangan, pentadbiran dan pengurusan semua bandar raya itu diselaraskan. Ini bukannya lawatan "syok sendiri".Kalau kita betul-betul nak majukan Kuala Lumpur, kita perlu belajar dari bandar raya maju. Pendedahan seperti ini amat berguna untuk kita ketengahkan di Kuala Lumpur.Kami mendapati PBT di bandar raya terbabit diberikan peruntukan kuasa dan bidang tugas yang lebih dan menyeluruh. Ini berbeza dengan PBT di Malaysia kerana di dalam kawasan pentadbiranya, sebahagian besar daripada kuasa dan bidang tugas berada di bawah peranan dan tanggungjawab kementerian dan agensi kerajaan yang lain, contohnya, pengangkutan awam, banjir, pelancongan dan lain-lain lagi.
S: Datuk Seri yakin masalah tersebut dapat diatasi?
J: Kita telah menubuhkan jawatankuasa khas pengurusan bandar raya moden. Baru-baru ini kita menganjurkan satu bengkel bertajuk Ke Arah Pengurusan dan Penyelarasan Berkesan Bandar Raya Moden dan Mapan.Segala cadangan dan input akan diperhalusi sebelum dibentangkan kepada jemaah menteri dalam masa terdekat ini. Ini memang satu perkara penting yang perlu diberi perhatian untuk masa depan Kuala Lumpur.
S: Bagaimana dengan pembangunan di Putrajaya dan Labuan?
J: Walaupun Putrajaya dilihat sebagai mercutanda pusat pentadbiran negara, Perbadanan Putrajaya sedang mengambil pelbagai langkah dan usaha untuk menjadikannya sebagai pusat komersil selain pusat kecemerlangan sukan eskstrem dan sukan air.Malah Putrajaya juga mempunyai gelanggang sukan ekuestrian bertaraf antarabangsa. Selain itu, Putrajaya juga popular sebagai "bandar raya bunga" dengan penganjuran Pesta Flora yang diadakan tahun lepas yang berjaya mengetengahkan nama Putrajaya di peringkat antarabangsa.Labuan pula bergerak maju dengan pembinaan pusat hab halal dengan kos RM50 juta daripada kerajaan persekutuan. Selain menjadi pusat minyak dan gas, Labuan juga tersohor dengan pusat kecemerlangan pendidikan dan bebas cukai.
S: Apakah cabaran utama di peringkat PBT? Adakah Datuk Seri berpuas hati dengan tanggungjawab PBT?
J: Saya amat puas hati dengan tugas dan tanggungjawab pihak PBT di ketiga-tiga wilayah khususnya di Kuala Lumpur. Masalah utama di Kuala Lumpur ialah masalah trafik, banjir dan kebersihan. Apa yang penting bagi PBT ialah bertindak segera apabila menerima aduan dari rakyat. PBT perlu memperkasakan sistem penyampaian. Inilah skop yang paling penting.Saya juga telah mengilhamkan konsep "One Stop Centre" di ketiga-tiga wilayah bagi memudahkan urusan warga kota. Ini juga merupakan salah satu cara kita mempertingkatkan sistem penyampaian.Datuk Bandar Kuala Lumpur boleh mengemukakan cadangan untuk mempertingkatkan lagi sistem penyampaian di Kuala Lumpur.
S: Kita nampak semasa Pelan Deraf KL 2020 dibentangkan, banyak suara protes. Apa komen Datuk Seri?
J: Mungkin warga kota tersilap pandang dan menganggap deraf tersebut sudah diputuskan. Ia hanya deraf. Kerana itulah kita menamakanya pelan deraf pembangunan Kuala Lumpur. Ketika ini ianya berada di proses pendengaran dari orang awam, persatuan penduduk dan NGO.Kita mensasarkan bulan Jun 2009 dapat selesaikan sesi pendengaran. Namun saya boleh melanjutkan lagi tempoh sesi pendengaran tersebut sekiranya kita mendapat maklum balas yang baik dari warga kota. Yang penting inilah peluang untuk warga kota bersuara. Saya mengalu-alukan dengan hati yang terbuka sebarang bantahan, kritikan, cadangan, komen dan sebagainya.Barulah kita dapat bekerja sebagai satu pasukan secara bersama untuk membentuk satu pelan tempatan Kuala Lumpur 2020. Saya memberi jaminan suara warga kota akan diberikan keutamaan. Inilah masa untuk warga kota kemukakan cadangan dan bantahan mereka. Kawasan Hijau juga akan diberi perhatian seperti mana kita telah gazetkan sebahagian Bukit Kiara sebagai pusat rekreasi ala Hyde Park di London.
S: Bagaimana dengan pelan pembangunan Kampung Baru di Kuala Lumpur?
J: Kali ini pelan pembangunan Kampung Baru telah dimasukkan sekali sebagai salah satu deraf berasingan dalam deraf pelan pembangunan Kuala Lumpur 2020.Ini merupakan satu usaha yang telah diambil oleh pihak Kementerian Wilayah Persekutuan dengan kerjasama DBKL. Banyak usaha telah diambil oleh pihak kementerian untuk membangunkan Kampung Baru termasuk membantu penduduk setempat mengenal pasti masalah mereka seperti geran, waris dan sebagainya.Sesi penerangan juga telah diadakan beberapa kali. Sekiranya pelan pembangunan Kampung Baru ini diterima ianya bukan sahaja bakal melakar satu sejarah tetapi akan menepati visi memperkasakan Melayu bandar. Apapun ianya terpulang kepada penduduk setempat untuk menerimanya ataupun sebaliknya. Sekiranya pelan ini diterima, ianya akan dibangunkan oleh kerajaan menerusi pembentukan Perbadanan Kampung Baru.
S: Warga kota yang tinggal di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan mahukan bandar raya kita menjadi kelas dunia. Apa peranan mereka?
J: Warga kotalah yang perlu memainkan peranan utama sekiranya kita mahu bandar raya kita bertaraf dunia. Mereka juga kena faham definisi bandar raya kelas pertama. Kalau kita ada mentaliti kelas ketiga dan bandar raya kelas pertama juga tidak memberi sebarang makna. Pendidikan merupakan kunci kepada kejayaan.
S: Masalah kesesakan masih tak selesai lagi. Bila agaknya ianya dapat diatasi?
J: Susulan daripada retreat "Memperkasakan Sistem Pengangkutan Jalan" yang diadakan pada tahun lepas, segala cadangan telah dikemukakan kepada jawatankuasa kabinet mengenai pengangkutan awam yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.Pada masa yang sama kita juga sedang mengambil langkah-langkah yang patut berdasarkan peruntukan dana untuk mengurangkan kesesakan di 10 kawasan yang diklasifikasikan sebagai kawasan "panas" pada waktu pagi dan petang.Banyak kementerian dan agensi lain yang terlibat dalam sistem pengangkutan di Kuala Lumpur. Pertama sekali kita perlu mempertingkatkan sistem pengangkutan awam di Kuala Lumpur.
S: Bagaimana dengan projek pembangunan di kawasan-kawasan bukit? Baru-baru ini penduduk di kawasan Damansara 21 menyambut baik usaha kementerian membekukan projek tersebut. Apakah susulan selepas ini?
J: Kabinet telah mengarahkan Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan menggubal satu garis panduan mengenai projek pembangunan di kawasan bukit. Kementerian Wilayah Persekutuan juga akan mengeluarkan garis panduan berhubung pembinaan di kawasan berbukit selepas mendapat maklum balas daripada Kementerian Perumahan.Dalam isu penduduk Damansara 21, kami telah mendengar rintihan mereka dan telah membekukan projek tersebut. Kami juga telah mengarahkan pihak syarikat tersebut untuk meneruskan kerja memperkukuhkan cerun demi keselamatan dan kebaikan para penduduk. Kita akan memantau dari masa ke semasa keadaan disana.
S: Apakah harapan Datuk Seri sempena Hari Wilayah Persekutuan tahun ini?
J: Harapan dan doa saya ialah untuk melihat ketiga-tiga Wilayah Persekutuan terus mencapai kemajuan gemilang dengan rakyatnya menikmati kesejahteraan hidup yang setanding dengan semua bandar raya maju di dunia.
-- BERNAMA

Tiada ulasan: