31 Mac 2009

LAPORAN BERITA AKHBAR

BATAL BANTAHAN , ENGGAN MALUKAN PM

Asalnya sekumpulan peniaga Pasar Minggu, Kampung Baru merancang membantah projek pembangunan Puncak Baru di tapak premis perniagaan mereka tetapi membatalkannya saat akhir demi menjaga air muka Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. "Kita tidak mahu malukan Abdullah," kata Yang Dipertua Persatuan Peniaga dan Kebajikan Pasar Minggu (PPKPM) Dr Hosni Hussen Md Saat selepas majlis pelancaran projek tersebut hari ini.
Difahamkan, ura-ura mengadakan demonstrasi itu timbul beberapa hari sebelum majlis upacara pecah tanah itu - yang dirasmikan oleh Abdullah - dijadualkan berlangsung sewaktu majlis tersebut. Sejak pertengahan tahun lepas, kumpulan peniaga ini membantah usaha membangunkan semula Lot 25 Kampung Baru yang dianggap kawasan perniagaan terawal orang Melayu yang pernah dirasmikan oleh perdana menteri pertama Tunku Abdul Rahman pada 1967.Tapak perniagaan itu meliputi kawasan pasar minggu, gerai Mara, pusat kebudayaan PKNS dan deretan gerai makanan di Jalan Raja Muda Musa.Dr Hosni Hussen berkata PPKPM tidak berpuas hati kerana usaha mereka berunding dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) gagal. "Kami setuju dengan pembangunan ini 110 peratus," katanya, "tetapi, saya 'tuan rumah', DBKL perlulah berbincang dengan saya terlebih dahulu." Dalam ucapannya, Abdullah berkata, Puncak Baru yang menggantikan kawasan Pasar Minggu itu satu lagi kawasan "segitiga emas" di bandar raya ini. "Insya Allah kawasan ini akan jadi tempat yang selesa dan segar. Ini akan jadi golden triangle yang baru,” katanya.

Perdana menteri berkata kawasan itu perlu dibangunkan bukan sahaja sebagai tempat penginapan tetapi juga ekonomi bernilai tinggi yang boleh dimanfaatkan penduduk setempat.Abdullah menyifatkan usaha pembangunan Puncak Baru sebagai "al-islah wa al-tajdid" (pemulihan dan pembaharuan). Tambahnya, kerajaan tidak mahu Kampung Baru menjadi kawasan setinggan di tengah bandar yang terlalu sesak sehingga dipenuh gejala-gejala negatif. Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Zulhasnan Rafique pula berkata, projek Puncak Baru disusun bagi membangunkan kawasan perniagaan, pelancongan dan penempatan baru tanpa mengetepikan orang Melayu. "Kampung Baru ada kepentingan sejarahnya yang unik dan tersendiri. Oleh itu, saya berharap Puncak Baru akan jadi simbol kemegahan warga Kampung Baru," katanya. Turut hadir, timbalannya Datuk M Saravanan, datuk bandar Datuk Ahmad Fuad Ismail dan ahli parlimen PAS Titiwangsa Dr Lo' Lo' Mohamad Ghazali.
lawati laman ini
malaysiakini(klik sini)

________________________________________________________


KAMPUNG BARU BERTARAF DUNIA

KUALA LUMPUR – Projek 'Puncak Baru' yang akan dibangunkan di atas tapak Pasar Minggu, Kampung Baru dekat sini yang menelan belanja RM500 juta dijangka siap kira-kira lima tahun lagi.
Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Zulhasnan Rafique berkata, bangunan pencakar langit itu mampu mengubah imej Kampung Baru daripada kampung tradisional kepada kampung moden.
“Projek ini bertujuan memajukan penempatan orang Melayu yang terletak di tengah-tengah Bandar Raya Kuala Lumpur selain diyakini menjadi pemangkin kepada pembangunan Kampung Baru secara menyeluruh.
“Malah langkah kerajaan membangunkan kawasan Kampung Baru yang rata-rata penduduknya didominasi kaum Melayu ini agar mereka tidak terpinggir dalam arus pembangunan,” katanya.
Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran Projek Puncak Baru sempena pembangunan semula tapak Pasar Minggu yang disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di sini semalam.
Beliau menjelaskan, projek tersebut merupakan sebuah projek pembangunan bercampur yang seimbang sekali gus mengambil kira keperluan penduduk setempat selain kehendak pasaran.
“Pembangunan di atas tanah milik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang berkeluasan 1.5 hektar itu akan dibina sebuah menara kondominium setinggi 60 tingkat yang menempatkan 392 unit kediaman, sebuah bangunan 40 tingkat unit pejabat dan tiga tingkat ruang membeli-belah.
“Sebuah bazar akan dibina bagi menempatkan 50 peniaga kecil yang terpaksa dipindahkan seketika sementara projek ini siap,” ujarnya.

SELANJUTNYA
KOSMO(klik sini)

_______________________________________________________

"KAMI AKAN TUNGGU JANJI"



KUALA LUMPUR, 31 Mac (Hrkh) - "Kami bersetuju dan sokong 110 peratus dengan pembangunan ini. Tetapi bagaimana dengan nasib kami para peniaga di sini. Dato' Zulhasnan menyatakan nasib kami akan dibela. Jadi kami akan tunggu dan lihat sebagaimana yang dijanjikan untuk menempatkan semula peniaga-peniaga seperti kami."

Demikian luahan Yang Dipertua Persatuan Peniaga dan Kebajikan Pasar Minggu (PPKPM), Dr Hosni Hussen Md Saat yang mewakili peniaga-peniaga Pasar Minggu, Kampung Baru sewaktu ditemui selepas pelancaran Puncak Baru sempena pembangunan semula tapak Pasar Minggu Kampung Baru, di sini semalam.
Jelas Hosni, sebagai 'tuan rumah', DBKL seharusnya berbincang dengan beliau terlebih dahulu mengenai projek pembangunan tersebut.
"Kami mungkin tidak mampu untuk mendiami kondominium serta menyewa ruang yang disediakan. Jadi, kami berharap terdapat penempatan semula untuk peniaga-peniaga ini,"katanya penuh mengharap.
Sejak pertengahan tahun lepas, kumpulan peniaga ini membantah usaha membangunkan semula tapak pasar yang dianggap kawasan perniagaan terawal orang Melayu yang pernah dirasmikan oleh Perdana Menteri pertama Tunku Abdul Rahman pada 1967.
Memorandum bantahan tersebut telah dihantar kepada Abdullah pada Jun 2008.
"Sehingga kini kami masih belum menerima apa-apa maklum balas daripada pihak PM sehinggalah kami diberitahu tentang projek Puncak Baru ini. Ahli-ahli PPKPM semua hendak tahu apa yang berlaku,"katanya.
Tapak perniagaan itu mempunyai 181 lot meliputi kawasan pasar minggu, gerai Mara, pusat kebudayaan PKNS dan deretan gerai makanan di Jalan Raja Muda Musa.
Sementara itu, ditanya ura-ura kumpulan peniaga akan mengadakan bantahan semalam, jelas Hosni, pihaknya terpaksa membatalkan niat tersebut demi menjaga air muka Abdullah.
"Kami tidak mahu malukan Abdullah di saat akhir beliau sebagai Perdana Menteri," katanya.
Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Menteri Wilayah Persekutuan, Dato' Seri zulhasnan Rafique, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Dato' M Saravanan, Dato' Bandar Kuala Lumpur, Dato' Ahmad Fuad Ismail dan Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohamad Ghazali.
Puncak Baru akan dibangunkan di atas tanah milik DBKL seluas 2.6 ekar. Ia terdiri daripada empat komponen utama iaitu sebuah menara kondominium setinggi 60 tingkat yang mengandungi 392 unit kediaman, 40 tingkat unit pejabat, tiga tingkat ruang membeli belah dan satu pembangunan integrasi Stesen LRT Kg Baru dan ruang perniagaan atau Bazaar. - mks.
HARAKAHDAILY(klik sini)

-------------------------------------------------------------------------------------------------


'Usah spekulasi pendirian penduduk Kampung Baru' (Berita Harian 31-3-2009)
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi percaya penduduk Kampung Baru, di sini tidak membantah pembangunan penempatan itu
selagi mereka tidak terhimpit dengan kesannya atau dipinggirkan daripada menikmati manfaat daripada projek yang dilaksanakan.
Sambil meminta semua pihak tidak membuat andaian berhubung pendirian penduduk Kampung Baru, Perdana Menteri berkata, masyarakat di situ mungkin mahu melihat dulu kesan daripada pelaksanaan projek pertama di situ.
“Kita tak payah nak buat andaian (penduduk menentang pembangunan). Mungkin mereka hendak lihat dulu apa pembangunan yang akan dibuat. Mereka pun inginkan kemajuan, tetapi mungkin ada was-was sikit... tak apalah. Isunya, penduduk di sini bersedia menerima pembangunan, itu yang penting.
“Mereka mahu pembangunan dijalankan, satu persatu lah (pembangunan). Lepas kawasan ini, kawasan lain pula,” katanya selepas melancarkan projek Puncak Baru di tapak Pasar Minggu Kampung Baru di sini, semalam.
Hadir sama ialah Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Zulhasnan Rafique; Ketua Setiausaha kementerian itu, Datuk Ahmad Phesal Talib; Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Fuad Ismail dan Pengerusi Naza TTDI, SM Nasarudin SM Nasimuddin yang akan memajukan projek berkenaan.
Projek Puncak Baru di kawasan 11.48 hektar membabitkan pembangunan bercampur mengambil kira keperluan penduduk setempat dan kehendak pasaran, mengandungi empat komponen utama termasuk menara kondominium 60 tingkat menempatkan 392 unit kediaman.
Sumber: Berita Harian


BERITA HARIAN(klik sini)

________________________________________________________

KAMPUNG BARU SEGI TIGA EMAS BARU (Utusan Malaysia 31-3-2009)

UTUSAN MALAYSIA(klik sini)

KUALA LUMPUR 30 Mac – Kampung Baru yang terletak di kawasan hartanah paling berharga di ibu negara akan menjadi segi tiga emas baru dengan pusat ekonomi bernilai tinggi jika ia dibangunkan dengan prasarana yang cukup daripada segi fizikal dan spiritual, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Perdana Menteri berkata, pembangunannya bukan sekadar ditumpukan kepada kediaman semata-mata tetapi juga daripada sudut ekonomi bernilai tinggi yang dapat memberi manfaat kepada penduduknya.
‘‘Pembangunan Kampung Baru juga perlu mengambil kira aspek alam sekitar selain mengelakkannya menjadi kawasan mundur dalam bandar yang mempunyai segala ciri-ciri keburukan dan sesak,’’ katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas Majlis Pelancaran Puncak Baru Sempena Pembangunan Semula Tapak Pasar Minggu Kampung Baru di sini hari ini.
Turut hadir Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Zulhasnan Rafique dan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Fuad Ismail.
Abdullah memberitahu, beliau ingin melihat apabila kawasan itu dibangunkan, penghuni Kampung Baru mempunyai hemah yang tinggi dan memastikan tidak ada penjenayah, penagihan dadah dan kejadian lain yang boleh memburukkan kawasan dan masyarakat setempat.
Perdana Menteri menegaskan, projek pembangunan Puncak Baru yang beliau lancarkan hari ini dengan pembinaan yang kemas serta dilengkapi dengan landskap yang menarik akan menjadi mercu tanda Kampung Baru.
Projek pembangunan Puncak Baru akan dibina di tanah seluas 1.5 hektar milik Dewan Bandar Raya Kuala Lumpur (DBKL), melibatkan sebuah menara kondominium setinggi 60 tingkat mengandungi 392 unit kediaman dan sebuah bangunan 40 tingkat mengandungi unit pejabat selain tiga tingkat ruang beli belah dan perniagaan.
Projek bernilai RM500 juta itu akan bermula dalam masa tiga bulan dan siap dalam masa empat hingga lima tahun.



Abdullah Ahmad Badawi melihat model Puncak Baru yang akan
dibina di tapak pasar minggu, Kampung Baru, Kuala Lumpur
semalam. Turut hadir Zulhasnan Rafique dan Ketua Pegawai
Eksekutif Kumpulan Naza, SM Nasarudin SM Nasimuddin (kanan).
UTUSAN / Mohd Naim Aziz
Jelas Perdana Menteri, penduduk Kampung Baru tidak pernah menolak pembangunan yang hendak dilakukan oleh kerajaan di kawasan tersebut.
Tetapi katanya, mereka ingin melihat dahulu pembangunan yang hendak dilaksanakan oleh kerajaan sebelum mengambil keputusan untuk bersama-sama membangunkan Kampung Baru.
‘‘Penduduk Kampung Baru tidak tidak mahu pembangunan yang akan menghimpit dan memaksa mereka keluar dari kawasan ini, mereka mahukan pembangunan yang akan memastikan warisan mereka dikekalkan.
‘‘Jangan buat andaian bahawa penduduk Kampung Baru tidak inginkan pembangunan dan saya percaya setelah mereka lihat pembangunan yang dijalankan oleh kerajaan, mereka bersedia untuk memajukan kawasan ini,” katanya.
Abdullah menegaskan, selepas pembangunan Puncak Baru, pembangunan di kawasan lain Kampung Baru akan dilakukan satu persatu.

2 ulasan:

noris helmi nordin berkata...

Alhamdulillah, penduduk kampung masih berhemah tinggi dan bertamaddun. Hormat kepada pemimpin tetap ada.

noris helmi nordin berkata...

Ikut enakmen yang masih sah itu, hanya Melayu boleh duduk dalam Kg Baru ni. Kalau nak buka pada bangsa lain kena ubah enakmen dulu. Adakah penduduk setuju sekiranya kawasan kita ini jadi macam Bukit Bintang dan kawasan2 lain yang telah dipenuhi oleh bangsa lain?

Tengokkan pada cadangan pembangunan ini, tak ramai anak kampung mampu memilikinya. Lainlah kalau anak kampung mendapat setiap tingkat untuk diri mereka sendiri dari pemaju terus.

Semangat 'SUNDAY MARKET' yang dahulu tidak nampak pada cadangan ini. Belia kena mengimbau kembali sejarah sebenar kawasan ini untuk diterjemahkan dalam bentuk lain tetapi semangat yang sama.