24 Julai 2008

RAMAI PENAMA SUKAR USAHA BANGUNKAN KAMPUNG BARU

Laporan Akhbar Sinar Harian, 24 Julai 2008, m/s S2.

KUALA LUMPUR: Status tanah di Kampung Baru di sini yang mempunyai ramai penama menyukarkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) membangunkan kawasan itu mengikut kaedah biasa, kata seorang pegawai syarikat jururunding. Ketua Pengarah Eksekutif BIG Property Consultant Sdn Bhd. Prof Datuk Nik Mohd Zain Nik Yusof berkata, masalah utama yang dihadapi dalam Pembangunan Kampung Baru adalah untuk mendapatkan persetujuan pemilik sekiranya tanah diambilmenerusi kaedah biasauntuk dibangunkan.
"Sebagai contah, ada satu lot tanah yang mempunyai 90 penama dengan sembilan orang telah meninggal dunia. Kalau ikut cara biasa kita kena jumpa satu demi satu pemilik ini untuk mendapatkan persetujuan termasuk waris kepada pemilik yang telah meninggal dunia," katanay dalam majlis taklimat Draf Pelan Bandaraya Kuala Lumpur 2020 mengenai Kampung Baru.

BIG Property Cunsultant merupakan syarikat jururunding yang dilantik bagi merangka pelan pembangunan Kampung Baru. Nik Mohd Zain berkata, kebanyakkan tanah di Kampung Barurata-rata mempunyai antara 8 dan 30 penama dan ini menyukarkan proses pengambilan tanah kerana urusan pembelian tanah perlu mendapat persetujuan semua pemilik. Beliau berkata, sebagai langkah terakhir, pihak berkuasa mungkin terpaksa menggunakan Seksyen 3(1) (d) Akta Pengambilan Tanah 1960 di mana mengikut akta itu, pihak berkuasa boleh mengambilalih tanah tanpa persetujuan pemilik.

Menurut akta itu, katanay, tanah yang diambil akan dibayar mengikut harga pasaran dan sekiranya pemilik tidak bersetuju kes boleh dirujuk ke Mahkamah Tinggi. Timbalan Pengarah Jabatan Pelan Induk DBKL, Norazizi Mokhtar bagaimanapun berkata, perkara itu sebagai cadangan daripada syarikat konsultant yang dilantik.

Beliau berkata, draf Pelan Bandaraya Kuala Lumpur 2020 yang turut merangkumi kampung Baru masih diperingkat bantahan awam dan orang ramai yang mempunyai sebarang pandangan atau bantahan berhubung draf berkenaan masih boleh lagi mengemukankannya secara bertulis kepada DBKL.- BERNAMA

"SEBUAH PERBADANAN YANG DIANGGOTAI PERSATUAN PENDUDUK DIWUJUDKAN UNTUK MELAKSANAKAN PROJEK PEMBANGUNAN KAMPUNG BARU MEMANDANGKAN MEREKA LEBIH MEMAHAMI KEHENDAK PENDUDUK SETEMPAT:

- AHLI PARLIMEN TITIWANGSA, DR LO'LO' MOHD GHAZALI-

Tiada ulasan: