11 Ogos 2008

PENDUDUK MAHU BANGUNKAN SENDIRI KAMPUNG BARU


SHAH ALAM- Penduduk Kampung Baru mahu membangunkan kawasan mereka mengikut citarasa sendiri demi memastikan pemilikan hartanahdi kawasan berkenaan kekal dan tidak terlepas ke tangan pihak lain, kata Ahli Parlimen Titiwangsa Dr Lo' Lo' mohamad Ghazali.


Katanya, Kerajaan Pusat digesa untuk menyalurkan bantuan kewngan berjumlah RM 6 Bilion kepada organisasi yang bakal ditubuhkan bagi memajukan kampung berkenaan seperti kerajaan memperuntukkan kewangan untuk pembangunan koridor yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.


"Kerajaan boleh mengunakan keuntungan Petronas untuk membantu Kampung Bharu di bangunkan ikut acuan sendiri, oleh anak jati kampung Bharu yang pakar, kita boleh namakan pembangunan ini sebagai Koridor Kampung Bharu atau nama lain yang," katanya.

Menurutnya lagi, penduduk yang disertai beberpaa badan bukan kerajaan (NGO) sepakat untuk terlibat membangukan Kampung Bharu kerana mahu kawasan tempat tinggal mereka dibangunkan tanpa campurtangan politik dan orang luar.


"Antara perkara yang dibimbangi penduduk ialah pengambilan tanah secara wajib melibatkan pampasan 20 peratus dalam bentuk tunai dan 80 peratus dalam bentuk saham sedangkan perkara itu belum dipersetujui penduduk," katanya.


Mengulas mengenai campurtangan kerajaan negeri selangor dalam pembangunan Kampung Bharu, Dr Lo' Lo' berkata, kerjaan Selangor mempunyai sejarah yang panjang dengan kampung Bharu bahkan kerajaan negeri turut mempunyai aset di kawasan berkenaan yang telah dibangunkan beberpa projek perumahan.


katanya, tanah seluas 90 hektar yang ditadbir oleh Lembaga Malay Agriculture Settlement (MAS) masih terikat dengan undang-undang kerjaan negeri Selangor Bil 20 bertarikh 12 Januari 1900 di bawah seksyen 6, Enakmen Tanah 1897.


"Menurut enakmen berkenaan, Kampung Bharu yang ditibuhkan secara rasmi pada tahun 1899 adalah sebahagian dari Wilayah Selangor dan diisytiharkan sebagai tanah rezab melayu,: katanya.


katanya lagi, satu pertemuan akan diadakan dengan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk AB Hakim Borhan bagi memperjelaskan isu tersebut agar beliau dapat berkongsi pandangan dan dapat diselesaikan secara telus tanpa merugikan mana-mana pihak.


"Saya tidak menolak bantuan daripada DBKL dan kita tetap ingin bekerjasama dengan mereka, saya hormati hak dan sumbangan mereka, apa yang ingin diselesaikan ialah masalah lama termasuk aspek perundangan yang menjadi batu penghalang kepada pembangunan Kampung Bharu," katanya.

Tiada ulasan: